Det var på vintern vid juletid
Att hugga timmer, båt, hall och gran
Och jag hög i ljud av bara fan
Be kanta gossar jag träffar där
Som jag är sett till ja, jag minns ej när
Som Nisse Andersson och Tommy Nord
Ja det är grabbar som håller ord
Och vackra flickor det fanns i byn
Ja första dagen fick en härlig syn
På trappan såg jag en flicka stå
Hon fick mitt hjärta att hastigt slå
Hon heter Karin som alla vet
Så skön och mullig och så tjock och fet
Har röda kin der och knullrigt hår
Så stora bröst och så tjocka lån
Om du mitt hjärta har satt i brand
Ja detta händer i Värmeland
Jag aldrig förut har känt såhär
Kan det vara möjligt att jag är kär
I Karins kammare jag hälsar på
Och sen det gick som det brukar gå
Ge väg till festen och svara ja
Och sen bli lycklig i all sin dag
Vill ni veta vem Misan gjort
Det är en gosse ifrån Färnäs orkstad
Han heter Fjärrman och spelar bas
Han älskar klöckor och tar ett glas
Han älskar klöckor och tar ett glas